Prognytt

Ulver skifter ham, men ikke sinn

Per-Helge Berg 5. april 2017 Pressemeldinger

Ulver utgir sitt blodferske studioalbum The Assassination of Julius Caesar på det britiske plateselskapet House of Mythology 7. april 2017, og feirer med en festivalturné. Det er det legendariske norske kollektivets trettende album, og deres første rendyrkede studioalbum siden Wars of the Roses fra 2011. Selv kaller Ulver det sitt første ”pop-album”, og aldri før har bandets uregjerlige spill med myter, historie og popkultur manifestert seg tydeligere enn nå.

The Assassination of Julius Caesar var opprinnelig tittelen på en av de første låtene vi skrev. Den utviklet seg til å bli noe helt annet, men vi holdt på tittelen. Den står og slår godt, synes vi. Den er både storslagen og stormannsgal, mener bandet som har holdt på siden tidlig 90-tall.

Ulver er kjent for å utforske nye musikalske territorier og det nye albumet er intet unntak. Den nysgjerrige ulveflokken er stadig på leting etter noe nytt å sette tennene i.

– Vi tenker først og fremst på dette som pop, vårt første pop-album. Men det er selvsagt også preget av de mange hamskiftene vi har vært gjennom i løpet av de siste femogtyve årene. Når vi sier pop, så betyr det først og fremst at det nok er det mest umiddelbare, det mest fengende vi har laget til nå, med suggererende rytmer og vokalmelodier i førersetet. Men samtidig er det fortsatt mørkt, det er fortsatt Ulver, forteller vokalist og kjernedrivkraft Kristoffer Rygg.

Det er aldri godt å vite hva man kan forvente å få servert fra Ulver, men én ting er sikkert; det finnes ikke et kjedelig øyeblikk verken musikalsk eller tekstmessig. Når noe vekker ulvenes interesse skapes et nytt univers – et univers du aldri hadde forventet eller klart å tenke deg til på egenhånd.

– Ulver har vel alltid på en eller annen måte – i hvert fall tekstmessig – handlet om weltschmerz (verdenssmerte) og menneskedyrets ubarmhjertige og ubønnhørlige livsvilkår. Sånn er det også nå. Vi presenterer noen historier, eller bilder, i tekst og musikk, med utgangspunkt i mer eller mindre kuriøse kilder, både gamle og nye. Vi har jobbet ut fra et slags collage-perspektiv, kan man kanskje si, med de gamle grekerne, romerne, moderniteten, og våre egne liv, fortsetter Kristoffer.

Låtene på The Assassination of Julius Caesar har alle hver sin rike inspirasjonskilde. En av de fascinerende historiene som legger grunnlaget for albumet og som har inspirert åpningssporet ”Nemoralia” er den greske myten om jegeren Aktaion som så gudinnen Artemis (Diana hos romerne) bade naken i skogen. Hun blir rasende, forvandler ham til en hjort, og han blir revet i filler av sine egne hunder.

Låta ”Southern Gothic” følger et helt annet spor og er en spøkelseshistorie fra sørstatene, med utgangspunkt i et hjemsøkt hus i St. Francisville, Louisiana. Mens ”Transverberation” begynte med Den hellige Teresas ekstase, en skulptur av den italienske barokkunstneren Bernini. Det siste sporet på plata derimot, ”Coming home”, er av mer personlig art.

– ”Coming home” er et oppgjør med fortidens spøkelser, noe som også har preget resten av plata. Vi begynner å bli eldre, og det føltes naturlig å ikke lenger legge bånd på oss selv, men lage den platen vi har drømt om lenge, uten skam. En plate som berører mange av våre minner og oppheng fra da vi var barn på 80-tallet, avslutter bandet.

 

The Assassination of Julius Caesar slippes på plateselskapet House of Mythology fredag 7. april. Albumet er mikset av Martin «Youth» Glover, kjent fra band som Killing Joke og The Fireman (med Paul McCartney), og som produsent bak The Verves «Bitter Sweet Symphony» og flere andre store navn.

Når albumet når strømmetjenestene og platesjappene drar ulveflokken ut på en festivalturné med nøye utvalgte scener i Europa og Australia. Turneen går deriblant innom Roadburn festivalen, verdens største labyrint i Italia, et arkitektonisk museum i Barcelona og en kunstfestival i Østerrike.

Turnédatoer:

 Fredag 21. april    Safe As Milk Festival, Liverpool, UK
Søndag 23. april   Roadburn Festival, Tilburg, Nederland
Lørdag 29. april    Impetus Festival, Les Docks, Lausanne, Sveits

Søndag 30. april   Donaufestival 2017, Wien, Austria

Lørdag 3. juni       Labirinto della Masone, Parma, Italia
Tirsdag 6. juni      Gagarin 205, Athen, Hellas
Onsdag 15. juni    Dark Mofo Festival, Hobart, Australia
Fredag 30. juni     Be Prog! My Friend @ POBLE ESPANYOL, Barcelona, Spania

 

Ulver-besetning på The Assassination of Julius Caesar:

  •  Kristoffer Rygg – vokal, elektronikk, perkusjon m.m.
  • Jørn H. Sværen – diverse
  • Tore Ylwizaker – tangenter, produksjon m.m
  • Ole Alexander Halstensgård – elektronikk, produksjon
  • Anders Møller – perkusjon
  • Ivar Thormodsæter – trommer

Gjestemusikere:

  • Stian Westerhus – gitar på Nemoralia og Rolling Stone
  • Daniel O’Sullivan – gitar på Southern Gothic og Transverberation
  • Sisi Sumbundu – vokal på Rolling Stone og 1969
  • Nik Turner – saksofon på Rolling Stone
  • Håvard Jørgensen – gitar på 1969
  • Rikke Normann – vokal på Rolling Stone
  • Dag Stiberg – saksofon på Coming Home

Kilde: Pressemelding fra plateselskap/management (ikke redaksjonelt behandlet)

Like this Article? Share it!

About The Author

Jobber til daglig som journalist. Mangeårig progelsker. Båtgal og tar gjerne egen båt til progkonsrter og festivaler (hvis mulig!). Amatørtrommis. Har en bred musikksmak, men med rock og progrock som favorittmusikk. Liker mange forskjellige band, som Gentle Giant, Genesis, Saga, The Windmill, Magic Pie og White Willow – for å nevne noen.

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.