Prognytt

Wobbler: – Kjempemessig å spille på Night Of The Prog

Per-Helge Berg 20. juli 2018 Festival, Intervju, Nyheter

Wobbler spilte for første gang på Night Of The Prog forrige helg, og kommer tilbake til Norge fulle av inntrykk. Kort oppsummert er bandet veldig fornøyd både med festivalen, publikum og opplevelsen, kan Kristian Karl Hultgren i Wobbler fortelle til Prognytt.

-Vi har spilt på festivaler før, men dette er uten tvil den største. Jeg ble fortalt at det var omtrent 4.000 mennesker der mot slutten av settet vårt. Jeg vet faktisk ikke om det stemmer, var altfor opptatt på scenen, men det er ikke umulig. Sto folk helt opp til enden av amfiet, sier Hultgren, som er svært fornøyd med publikummet på Loreley.

– Publikumsresponsen var også veldig, veldig bra. Etter hva jeg kunne se så kom det flere til etter hvert som vi spilte og flere og flere sto fremfor å sitte utover, så det tar jeg som et veldig godt tegn. Den norske supporten fra amfiet var helt enorm! De sto tett inntil scenen og det var virkelig godt å kjenne på det når de lagde så mye liv. Er helt sikker på at resten av bandet også kjente på og kunne spille på tilbakemeldingen som kom derfra, sier han.

Foto: ©Gerianne Brenters. Brukt med tillatelse/Used with permission.

Wobbler var sammen med Gentle Knife (intervju med dem kommer til uka) de to norske bandene som var med på årets festival.

-Vi hang også mer med folk fra Gentle Knife enn vi egentlig har gjort før. Begynner å bli så mange norske band i sjangeren at man ikke lenger umiddelbart kjenner alle som spiller rundt om. Men en helt topp gjeng det også. Astraea ga oss mange gode tips om hvor ting var osv. og det var til god hjelp, sier Hultgren.

Noe malurt i begeret var det likevel, blant annet fikk ikke bandet tatt noen lydsjekk før de skulle på.

-Vi fikk ingen lydsjekk før vi begynte (det tror jeg kun Camel fikk faktisk) og det gjør det ekstra utfordrende for et band som er avhengig av å lytte til hverandre under spilling. Men sånn er det på festival og vi var forberedt på det. Så vi bare hoppet i det. Det er også det mest profesjonelle opplegget vi har vært en del av, bortsett fra NEARfest i 2005. Så arrangementsmessig var det ingen ting å klage på. Det eneste ufordelaktige med å ikke ha lydsjekk er at vi sikkert fikk monitorinnstillingene til bandet før oss. Som var skyhøy. Gitaristen vår, Marius, tror jeg hadde det verst sånn sett. Han hørte stort sett bare seg selv grisehøyt. Så der burde vi tok ha drøyd et par minutter etter første låt og justert. Men vi var på klokka så vi fortsatte, forteller han.

Hultgren synes også at arrangørene kunne ha spandert et festivalpass på bandene som spilte. Bandene fikk nemlig kun et pass for den dagen de selv spilte.

-Synes egentlig de kunne kostet på seg å gi de som spiller festivalpass. Samt at det kanskje kunne vært noen færre band og da mer tid til lydsjekk for bandene, sier han, men føyer raskt til at dette egentlig bare er pirk.

Foto: ©Gerianne Brenters. Brukt med tillatelse/Used with permission.

-På forhånd var Night Of The Prog egentlig bare et navn for oss. Ingen av oss hadde vært der før, så vi visste egentlig ikke hva vi kunne forvente. Men det var kjempegod stemning, profesjonelt arrangert og vi koste oss på scenen.  Og det var veldig stort for oss å kjenne på at andre enn de norske også kjente til enkelte av låtene våre. Alle jeg snakket med etterpå synes vi hadde gjort en veldig bra konsert, så da tror jeg ikke det var så ille 😉 Man kjenner jo alltid mest selv på de tingene som ikke går etter planen. Ikke at det var veldig mye, men noe er det alltids, sier han.

– Alt i alt var det kjempemessig å være der. Dette var mitt første år på NOTP og det virker som det er en veldig bra happening for den internasjonale progfamilien. Fikk inntrykk av at veldig, veldig mange kjente hverandre på tvers av landegrenser og stemningen var veldig bra generelt blant publikum. Ikke alle liker alle avarter av prog som var der og det ble diskutert, men det var stor takhøyde for alt innunder progparaplyen, konstaterer Hultgren.

Settlisten til Wobbler bestod av høydepunkter fra tre av albumene deres, det første og det siste samt at avslutningskuttet var hentet fra Rites At Down-albumet.

Settlisten::

1. Intro (tema fra låten Clair Obscur fra Hinterland)
2. Rubato Industry (Hinterland)
3. From Silence To Somewhere (From Silence To Somewhere)
4. Foxlight (From Silence To Somewhere)
5. In Orbit (Rites At Dawn)

 

Alle bilder: ©Gerianne Brenters. Brukt med tillatelse/Used by permission.

 

 

 

Like this Article? Share it!

About The Author

Jobber til daglig som journalist. Mangeårig progelsker. Båtgal og tar gjerne egen båt til progkonsrter og festivaler (hvis mulig!). Amatørtrommis. Har en bred musikksmak, men med rock og progrock som favorittmusikk. Liker mange forskjellige band, som Gentle Giant, Genesis, Saga, The Windmill, Magic Pie og White Willow – for å nevne noen.

Comments are closed.