Weserbergland: Serh Cosmisch Ganz Progisch (2017)
Last Updated on: 8th juni 2017, 03:37 pm
Norsk prog ser ut til å være i et oppsving. Gamle travere, så vel som nye og mer uskrevne band har sluppet album av meget høy kvalitet. Og det ser ut til at det er flere i vente utover året.
Weserbergland, hvis navn er hentet fra det tyske fjellområdet med samme navn, er en av de nye konstellasjonene, men det er gamle ringrever i det norske progressive miljøet som fremfører musikken. Det må legges til at en av de fire involverte er fra Sverige. Hvem det er, kommer vi tilbake til.
Weserbergland er Ketil Vestrum Einarsens, mest kjent fra Motorpsycho , White Willow og Jaga Jazzist, personlige lekegrind. Denne lekegrinden er fylt opp med leker fra den tyske Krautrockens glansdager på 70-tallet, og siden dette tydelig er lekegrinden av den store sorten så har han håndplukket tre gode venner for en drøy førtifem minutters lang kosmisk ”play-date”.
White Willows grunnlegger Jacob Holm-Lupo og Gaute Storsve, som har spilt for Rhys Mars, deler på bass- og gitaroppgavene. Vår svenske venn? Han som spiller trommene. Det er Mattias Olsson fra Änglagård. Ingen av disse kan sies å være dårlige musikalske venner. Dette kan man med trygghet slå fast er et stjernelag.
”Serh Cosmisch Ganz Progisch” er et album av svært høy kvalitet. Ingen kan ta fra dem det. Lyden er delikat, meget detaljrikt og luftig skrudd. Mesterlig utført. Den glir utover i rommet som subtile små bølger på sandstrand i solnedgang. Den fyller rett og slett irrgangene med esoterisk mettet kosmisk vellyd.
Den fyller rett og slett irrgangene med esoterisk mettet kosmisk vellyd.
Hva med musikken, spør du deg selv kanskje nå? Er dette førtisjuminutter med god kosmisk rock? Klarer fire instrumentale låter å holde lytterens gunst ved like fra start til slutt?
Vel, musikken er unik! Det er i alle fall helt sikkert. Den utfordrer lytteren med lag på lag med lyd. Her må man virkelig høre gjennom låtene et utall mange ganger før man klarer å blande lagene slik at helheten trer frem.
I dagens samfunn blir man fortalt at man skyter seg selv i foten om man ikke fanger lytterens interesse innen det har gått 5 sekunder av låta. Det er ikke tid til å la musikk eller låter utvikle seg i dag.
Weserbergland bygger stein på stein, lag på lag. De gir låtene tid til å utvikle seg, den vokser for hver gjennomhøring. Når musikken både glir og vokser er det et enormt potensiale musikerne klarer å slippe løs. Virkemidlene de bruker på å fange og opprettholde lytterens interesse er et velregissert maskineri som spenner seg fra det klassiske til det kontemporære.

Oppi alt dette er det passasjer som ikke klarer å opprettholde min interesse. Der dette skjer føles det som om musikken blir strekt litt for langt, og litt for tynt. Dette kan begrunnes med personlige preferanser, så dette skal ikke mistolkes som noe negativt overfor dere som har en større interesse og omfavnelse for Krautrock enn det undertegnede har.
Allikevel, jeg er overrasket over meg selv, for dette liker jeg godt. ”Serh Cosmisch Ganz Progisch” er at album jeg tror jeg kommer til å vende tilbake til ved flere anledninger denne sommeren her. Den har blitt malt med de riktige fargene. De fargene man kanskje søker når man sitter på terrassen en varm sommerkveld og er på søken etter god musikk som både kan være i bakgrunnen, men også utfordre om man ønsker. Perfekt servert med en kald musserende og jordbær!
Har du hørt plata selv? Helt nederst i denne saken kan du gi din egen karakter!
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.