Prognytt

Årets internasjonale album – resultater

Per-Helge Berg 17. januar 2019 Nyheter

I klassen Årets internasjonale album kom det en stor mengde forslag fra våre lesere. Noen gjengangere ble det også her, to av de nominerte fra Prognytts redaksjon kom også høyt opp på våre leseres liste, mens det tredje havnet litt bakpå. Og lesernes favorittplate var ikke blant Prognytts nominerte.

Blant Prognytts redaksjon var det ingen tvil om at årets internasjonale album måtte gå til “down under” og den fantastiske skiva “Civilization” fra Southern Empire.

Southern Empire – Civilization

Et nytt bekjentskap for undertegnede, men en skive som traff meg midt i ryggmargen. På en måte tradisjonell neoprog, men med det lille ekstra. Innimellom noe mer poppete enn jeg liker, men også da, i en lettere utgave, er det topp kvalitet som presteres. Melodiøst og vakkert og røft når det trenges.

Et klassisk neoprog-album, med andre ord. Også våre lesere hadde Southern Empire høyt oppe på listene, så da er det kanskje ikke noe i veien med smaken her i redaksjonen heller!

 

Kayak – Seventeen

På andreplass legger Prognytt Kayaks skive “Seventeen” – kanskje noe preget av en meget god konsert fra nederlenderne i Konserthuset i fjor, men ei skive som kom litt overraskende på meg og som beviser at det fortsatt er liv laga for disse veteranene. Skjønt, vi snakker ved hovedsaklig om Tom Scherpenzeel her, den eneste igjen fra originalbandet. Han har alltid vært kjent for sin melodiøse låtskriving og beviser på dette albumet at han fortsatt kan levere så det holder! Å omgi seg med litt yngre og kreative musikere som Kristoffer Gildenlöw og den glitrende gitaristen Marcel Singor har tydeligvis pustet liv i kreativiteten også til Scherpenzeel.

Det nydelige albumet “Vier” til Perfect Beings kom svært nær andreplassen, men det holdt akkurat ikke.

Blant våre lesere var det imidlertid et helt annet album som stakk av med hovedutmerkelsen. Den går nemlig til:

Riverside: Wasteland

Ja, det finnes altså et liv for polske Riverside etter at medgrunnlegger og gitarist Piotr Grudzinski døde i 2015. “Wasteland” er det første albumet med nye låter fra bandet, som nå fungerer som trio – i alle fall på plate – og det første uten Grudzinski. Riktignok kom det en samleskive i 2016 (Eye of the Soundscape), men det bestod av en rekke instrumentale kutt hentet fra tidligere innspillinger og studiosessions og inkluderte Grudzinski. Uten ham endrer bandet noe av stilen sin på dette noe mørke og dystre konseptalbumet som viser fram Riverside fra en mer nedstrippet side. Mottakelsen har vært svært god, noe en klar seier som årets internasjonale album blant våre lesere også viser. Og det er ikke lenge før bandet står på scenen i Oslo, 30. mars er datoen.

På andreplass fulgte det canadiske bandet Mystery. Her er kanskje våre lesere noe preget av at mange av dem var på bandets første konsert i Norge i fjor?

Mystery –  Lies & Butterflies

2018-utgivelsen er canadiernes syvende studioalbum, og ble godt mottatt da det kom i juli. Bandet beveger seg fjellstøtt i det neoproggete landskapet og har med dette albumet kommet opp med en rekke sterke komposisjoner. Gode låter og sterke vokalprestasjoner i alt fra vare, melankolske, akustiske partier til låter med fullt øs som tenderer nesten mer mot hardrock enn neoprog. Dette er typisk og velkjent for bandet som leverer en topp skive denne gangen, synes våre lesere! Selv mener undertegnede at bandet har levert bedre plater før, men så har jeg da heller ikke hørt hele backkatalogen…

Nedover på listen var det ganske jevnt, og her følger den totale listen over alle albumene som ble foreslått av våre lesere, i alfabetisk rekkefølge. Her finner vi også flere norske band – noe som er hyggelig – men siden denne kategorien skal kåre utenlandske progalbum – ikke det beste utgitt totalt, så hører de egentlig ikke inne på denne listen. Men siden de er foreslått tar vi dem med uansett. Hadde et norsk album “vunnet” ville vi ikke gitt dette prisen, men tatt første utenlandske album på lista.

  • Haken – Vector
  • Southern Empire – Civilization
  • The Pineapple Thief – Dissolution
  • Gaspacho – Soyuz
  • Phideaux – Infernal
  • Arena – Double Vision
  • Kino – Radio Voltaire
  • Oak – False Memory Archive
  • Galasphere 347 – Galasphere 347
  • All Traps On Earth – A Drop Of Light
  • Spocks’s Beard – Noise Floor
  • Kayak – Seventeen
  • Anna Von Hausswolff – Dead Magic
  • The Sea Within – The Sea Within
  • Ring Van Möbius – Past The Evening Sun
  • Værket – Young Again
  • Magnum – Lost On The Road To Eternity
  • Karibow – The Unchosen
  • Uriah Heep – Living The Dream
  • Roine Stolt’s Flower King – Manifesto Of An Alchemist
  • Regal Worm – Pig Views
  • The Windmill – Tribus
  • Dilemma – Random Acts Of Liberation
  • Conception – My Dark Symphony

Takk til alle som stemte!

Facebook Comments

Like this Article? Share it!

About The Author

Jobber til daglig som journalist. Mangeårig progelsker. Båtgal og tar gjerne egen båt til progkonserter og festivaler (hvis mulig!). Amatørtrommis. Har en bred musikksmak, men med rock og progrock som favorittmusikk. Liker mange forskjellige band, som Gentle Giant, Genesis, Saga, The Windmill, Magic Pie og White Willow – for å nevne noen få.

Comments are closed.