Prognytt

Motorpsycho 30 år og svanger med ny skive

Per-Helge Berg 11. februar 2019 Pressemeldinger

Hvor mange fyller 30 år som artist ved fremdeles å være på sin kreative topp?

Det er sikkert de som fremdeles har “Demon Box” eller “Timothy´s Monster” som sine favoritter, men det er ingen tvil om at Motorpsycho de seinere år har levert særdeles solide karriere-høydepunkter som “Heavy Metal Fruit” (2010), “The Tower” (2017) og nå også med “The Crucible”.

2019 vil i tillegg til “The Crucible” by på vår-turnéer i Europa og her hjemme, samt bestillingsverk som vil oppføres på Olavsdagene og Øya-festivalen i løpet sommeren. Med tanke på bandets energinivå, ser vi ikke bort fra at det dukker opp mer.

Motorpsycho kunne ikke startet sitt 30-års jubileum på en bedre og mer storslagen måte.
“The Crucible” er et episk, særegent, vakkert og intrikat album som vil bli stående som et fyrtårn i bandets allerede omfattende diskografi.

Man kan si at “The Crucible” starter der “The Tower” sluttet, men uten at den nødvendigvis er å betrakte som en oppfølger. Til det er den rett og slett et for stort sprang bortenfor de stedene Motorpsycho våget seg med “The Tower”.

Selv om man sikkert kan finne spor av stilskapere som Genesis, King Crimson, Yes, Van der Graaf Generator eller Black Sabbath, så er dette først og fremst et erketypisk Motorpsycho album i den forstand at det på samme tid tvers gjennom låter som Motorpsycho og samtidig bringer noe nytt og originalt.

“The Crucible” består av tre spor; Psychotzar og Lux Aeterna – hver på rundt 10 minutter – samt tittelsporet som opptar hele side to. Det er også verdt å merke seg at medlemmene nå opererer på et utrolig høyt nivå, og at gitarist Snah i våre ører leverer et par av sine aller fineste soli noensinne.

“The Crucible” er i all hovesak innspilt i Wales og produsert av Andrew Scheps – som har jobbet med alt fra Black Sabbath til Adele – og Deathprod (Helge Sten) og låter fantastisk fint. Vinyl-utgaven er gravert av Chris Bellman hos Bernie Grundman Mastering.

Coveret viser igjen et maleri av Håkon Gullvåg (“Egypts Hær Drukner”) og kan brettes ut i fire paneler, på samme måte som “The Tower”.

Albumet kommer ut 15. februar.

Pressemelding fra Rune Grammofon.

Dette er en ren pressemelding som ikke er redaksjonelt behandlet av Prognytts redaksjon.

Facebook Comments

Like this Article? Share it!

About The Author

Jobber til daglig som journalist. Mangeårig progelsker. Båtgal og tar gjerne egen båt til progkonserter og festivaler (hvis mulig!). Amatørtrommis. Har en bred musikksmak, men med rock og progrock som favorittmusikk. Liker mange forskjellige band, som Gentle Giant, Genesis, Saga, The Windmill, Magic Pie og White Willow – for å nevne noen få.

Comments are closed.