Prognytt

Nytt album fra Diaspora

Per-Helge Berg 20. mars 2020 Intervju, Nyheter

Etter påske kommer Cristoffer Iversens prosjekt Diaspora ut med sitt tredje album. Diaspora dreier seg om ganske tung metal med klare progressive elementer, og tidligere utgivelser har fått god kritikk i flere internasjonale undergrunnsmagasiner. Denne gangen snur Iversen på flisa og byr på et norskspråklig album.

Albumet heter “Sorgmorgen” og er arrangert, innspilt, mikset og mastret av Cristoffer Iversen i Grimme Kjetting Studio i Tønsberg. Han spiller selv alle instrumenter på plata, som kun kommer ut digitalt. Diasporas musikk har tidligere blitt beskrevet som en slags avant-garde utgave av progmetal, med inspirasjon fra band som Borknagar, Enslaved, Arcturus, Winds og Solefald.

Foto: Michal Dunin Tomaszewicz.

Iversen har bakgrunn som gitarist og låtskriver fra det progressive rockebandet Nan Madol fra Tønsberg, som i 2015 utga albumet “Feathered Serpent” via Naturecord, spilt inn hos Alex Møklebust fra Seigmen.

Litt spesielt er det at det nye albumet inneholder en coverversjon av Åge Aleksandersens “Regnbuen og Luftslottet” fra 1986! Åge Aleksandersen har selv gitt tommelen opp for Iversens ønske om å gjøre en cover av låta.

-Albumet “Levva Livet” står som en bauta i rockehistorien for meg som et barn av 80-tallet, forteller Iversen til Prognytt.

-Etter mitt skjønn er “Regnbuen og Luftslottet” en sår låt om usikkerhet, å bryte ut av isolasjon og å lete etter egne verdier i en verden hvor du blir bombardert med hva du skal like, tro og tenke. Å tørre å vise sårbarhet, sier han.

Hva Aleksandersen selv synes om Diasporas versjon vet ikke Iversen noe om.

-Åge fikk tolkningen av meg for en stund tilbake i 70-års presang etter at jeg fikk kontakt med han via e-post sammen med en (alt for lang) kommentar om hvor mye sangen har betydd for meg. Når jeg spurte om å få tillatelse til å gi den ut på Sorgmorgen-skiva var det helt greit for han. Utover dette har han ikke valgt å kommentere sporet som jeg vet om, forteller han.

Tema for Diasporas tredje utgivelse er tap, sorg og ønske om håp, så dette er et album for de regnfulle dagene, mener Iversen.

-Handlingslammelsen knyttet til miljøutfordringene, følelsen av at det kanskje også er for sent, medmenneskelige tap og sorg går som en rød tråd gjennom alle mine tre album. Faktisk avslutter “Sorgmorgen” en triologi av album dedikert til min barndomsvenn Thomas Lomvien som døde for snart 20 år siden, fortsetter han.

Temaet for albumet kan vise seg å være svært aktuelt med tanke på hvordan situasjonen i verden og i Norge er akkurat nå, selv om  akkurat det selvsagt ikke var i tankene på den tiden albumet ble spilt inn.

-Korona-pandemien føyer seg dessverre inn i rekken av hendelser vi mennesker må forholde oss til som gjør det vanskelig å opprettholde et positivt verdensbilde, mener han.

Coverfoto: Jace Colling. Redigert av Espen Winther.

Etter to engelskspråklige album – “Lament For Gaia” (2017) og “Beyond the Black Sun” (2019) – kommer altså det tredje på norsk.

-Jeg valgte å gi ut albumet på norsk fordi jeg bruker musikk som en måte å utrykke følelser og stemninger og det kommer mer “direkte fra sjela” hvis jeg slipper å oversette det i mellom hjernen og pennen. Det var overraskende hvor mye mer forløsende det var å gi ut album nummer tre på norsk etter å ha skrevet på engelsk de to foregående soloskivene. Spesielt når det kommer til vokal, avslutter Cristoffer Iversen.

Albumet blir gitt ut digitalt og på streaming av Naturecord 15. april.

Under kan du høre noen smakebiter fra albumet.

Facebook Comments

Like this Article? Share it!

About The Author

Jobber til daglig som journalist. Mangeårig progelsker. Båtgal og tar gjerne egen båt til progkonserter og festivaler (hvis mulig!). Amatørtrommis. Har en bred musikksmak, men med rock og progrock som favorittmusikk. Liker mange forskjellige band, som Gentle Giant, Genesis, Saga, The Windmill, Magic Pie og White Willow – for å nevne noen få.

Comments are closed.