Prognytt

Albumprat: Audun Engebretsen om det nye Fatal Fusion-albumet

Per-Helge Berg 20. mai 2020 Intervju, Nyheter

Fatal Fusion er klar med sitt fjerde album, som kommer ut 10. juli. Dette er det første albumet som gruppa gir ut på Apollon Prog, og er et album som både fører bandet videre, men som også linker tilbake til deres første utgivelse. Prognytt har tatt en prat med trommis og låtskriver Audun Engebretsen, som gir oss et lite dypdykk inn i hva “Dissonant Minds” handler om.

Audun Engebretsen i Fatal Fusion under opptak til det nye albumet.

Bandet var ferdig med både innspilling, miksing og mastering før koronaviruset satte en stopper for det meste i samfunnet, ikke minst kulturlivet.

Engebretsen opplyser til Prognytt at også gutta i bandet tok en pause og ikke har møttes under koronatiden. Å kjøre noe livestream-opplegg som flere andre artister har prøvd seg på under koronatiltakene har foreløpig ikke vært noe samtaleemne innad i bandet. Så får vi se etterhvert når og hvor det blir mulig å oppleve bandet live igjen, i en eller annen setting.

10. juli kommer altså det nye albumet ut, og vi har tatt en prat for å få vite mer om hva “Dissonant Minds” handler om.

-Tittelen Dissonant Minds refererer til global uenighet, hvor forskjellige ideologier og agendaer sloss om posisjon og påvirkningskraft. Dette gjenspeiles i coverbildet, ved at de forskjellige adskilte søylene sloss om den høyeste posisjonen. Dette gjenspeiles også i låta “Quo Vadimus”, som er latin for “Hvor går vi hen?”, som tar for seg denne problematikken, og spør hvor menneskerasen er på vei som art, forteller Audun Engebretsen.

Ikke overraskende for den som har fulgt bandet, så er egyptisk kultur og historie også et tema på det nye albumet.

Illustrasjon fra den egyptiske dødeboken (ikke hentet fra albumet)

-Låta “Coming forth by day” tar for seg et mer marxistisk perspektiv, hvor religiøse autoriteter bruker løfter om det gode etterliv for å motivere folket til å streve hardt for makthaverne på toppen. Denne låta er inspirert av den egyptiske dødeboken med samme navn, hvor slaven Anu drar til dødsriket med ønsker om evig liv etter et liv med slit og løfter om det gode liv fra religiøse autoriteter, forteller Engebretsen.

Det nye albumet inneholder én instrumental: “Beneath the Skydome” som Engebretsen beskriver som “sjangermessig i klassisk musikkstil med innslag av kirketonearter, renessansetoner og bolero!”

Men dette fjerde albumet har også et nikk tilbake til det undertegnede synes er en av de mange høydepunktene på albumdebuten til bandet:

“Broken Man part 2”  tar over stafettpinnen fra “Broken Man” fra vårt første album, og fortsetter historien om mannen som ble dømt og hengt for et mord han ikke begikk. I denne er han et bittert spøkelse som ønsker hevn og forløselse fra legenden som holder han fanget, avslutter Audun Engebretsen.

Fatal Fusion består av Erlend Engebretsen på keyboards, Lasse Lie på bass, Audun Engebretsen på trommer, Stig Selnes på gitar og Knut Erik Grøntvedt på vokal. Live har de også benyttet Kjetil Saltnes på gitar og keyboard ved flere anledninger. Han er også med på det nye albumet som også har fløytisten Astraea Antal fra nå oppløste Gentle Knife med som gjestemusiker.

Bildet til albumcoveret er tatt av “JT” – tidligere manager for bl.a. Airbag og Fatal Fusion, mens masteringer er ved veteranen Morten Lund.

Albumet er ilgjengelig i forsalg fra Apollon Records Prog både på LP og CD, og kommer også i digitalt format.

Facebook Comments

Like this Article? Share it!

About The Author

Jobber til daglig som journalist. Mangeårig progelsker. Båtgal og tar gjerne egen båt til progkonserter og festivaler (hvis mulig!). Amatørtrommis. Har en bred musikksmak, men med rock og progrock som favorittmusikk. Liker mange forskjellige band, som Gentle Giant, Genesis, Saga, The Windmill, Magic Pie og White Willow – for å nevne noen få.

Comments are closed.