Prognytt

Monument Alley avslører planer om trippelalbum!

Per-Helge Berg 28. november 2020 Intervju, Nyheter

Etter å ha kommet med små drypp i over to år, og holdt kortene veldig tett til brystet, så avslører nå duoen Astraea Antal og Erlend Engebretsen at planene for Monument Alley ikke bare inkluderer et TRIPPEL debut-album, men også involverer musikere fra sju land. Det de fleste oppfattet som en duo er med andre ord ikke bare to.

Folkrock/progduoen Monument Alley går nemlig i dag ut med at de jobber med et trippelalbum som får minst 22 bidragsytere på lyd og et knippe kunstnere på visuelle bidrag.

Blant de internasjonale navnene som har sagt ja til å bidra finner vi Francis Decamps og Jean-Philippe Suzan fra Gens de la Lune, Jinian Wilde og Mick Paul fra David Cross Band og Stefan Fredin fra Trettioåriga Kriget. Ikke akkurat sekunda vare, for å si det slik!

Og fra Norge bidrar medlemmer fra Gentle Knife (Ole Martin Svendsen, Pål Selsjord Bjørseth, Melina Oz), Fatal Fusion (Kjetil Saltnes, Knut Erik Grøntvedt), When Mary (Trude Eidtang), Shamblemaths, Pulse of Floyd og A Saucerful of Secrets – for å nevne noen!

Foto: Xavier Noÿ

Monument Alley har nå et demosett med symfonisk folkrock, progrock, klassisk og annen musikk klart, og setter snart i gang innspillinger med et team musikere fra sju  land. Og det er visst bare en del av hele bildet…

Logo: Stig A. Clason.

-Vi har vært i forprosjekt i 2,5 år nå, skrevet musikk, konsept, tekster og historier. Vi baserer konseptet på sanne historier. Det har vært en øvelse i både tålmodighet og utålmodighet, for kvalitet tar tid, og vi gjør dette på fritida. Samtidig er vi svært ivrige på å komme videre. Vi er stolte over alt vi har fått til, og alt skrevet materiale. Nå går vi over i en ny fase i arbeidet, og involverer fra nyåret et stort team som skal inn og bli kjent med musikken, forteller Astraea Antal og Erlend Engebretsen til Prognytt.

P: Vi har lenge trodd at ‘The Crowd’ er publikum. Men dere har nå kunngjort en helt annen mengde – artister.
MA: Hehe, Prognytt feiltolket oss grundig den gangen i juli 2018… Selv om publikum selvsagt spiller en rolle i all musikk. Musikk er ingenting uten en lytter.

P: Hvor mange blir dere?
MA: Monument Alley er en duo – ikke et band. Vi planla helt fra start å be ekte instrumenter og stemmer spille inn musikken vi nå har skrevet. Det har tatt tid å finne de rette. De vil fargelegge musikken vår på hver sin unike måte. I første omgang har vi nå invitert 22 bidragsytere på instrumenter og stemmer. Det blir trolig noen flere. Vi mangler fortsatt et par instrumenter. Så er det også noen navn vi ikke går ut med helt ennå. Ting tar tid.

P: Hvorfor ventet dere så lenge med å kunngjøre deltakerlista?
MA: Det tar tid å få folk med i et internasjonalt samarbeid. Alle har også andre prosjekter og flere jern i ilden. Og en hverdag. Det var også viktig for oss å rekke å bli kjent med enhver, og de med oss og musikken, slik at de vil føle seg hjemme i musikken og velkomne i prosjektet. Alle er like verdifulle i et arbeid som dette, enten de skal bidra litt eller mye. Derfor ventet vi så lenge vi følte at vi kunne med å lansere ‘mengden’.

P: Har dere hatt noen utfordringer så langt?
MA: Tid og andre gjøremål er alltid en faktor når man jobber med musikk. Og ytre faktorer.

Foto: Alexander Vestrum

P: Dere hadde planer om et innslag på We Låve Rock i år?
MA: Vi fikk tilsagn om å slippe denne nyheten der, etter at Morten Clason (We Låve Rock) fikk vite litt om planene våre. Det så vi veldig fram til. Men så er det jo slik for tida at et virus styrer kulturlivet. Uansett satte vi veldig pris på velviljen. Vi har jo begge opptrådt på We Låve Rock tidligere med våre band, og det nære er viktig. Det hadde vært stas å få legge dette fram foran venner i musikkmiljøet. Men heldigvis er internett kommet for å bli…

P: Det ser ut som dere henter inn krefter fra veldig ulik bakgrunn. Hva vil dere si om dette teamet?
MA: Vi har med oss dyktige og ikke minst hyggelige artister fra mange sjangere og flere land. De har forskjellig musikalsk bakgrunn og tilnærming, og forskjellige måter å jobbe på. Noen er hyperdigitale, andre helt analoge. Vi er veldig takknemlige for enhver som har sagt ja til å bli med på denne reisen – både folk vi har kjent lenge, og folk vi har blitt kjent med gjennom å ta kontakt selv. Det har vært flere hyggelige besøk fra inn- og utlandet – lyttekvelder, workshops og jamsessions fram til koronaen satte slikt på pause. Nå gleder oss veldig til å begynne å jobbe med dem alle. De er nå utålmodige, klare og spente. Mange av dem har egne band som nå dessverre er satt på vent på grunn av viruset. Så er arbeidet vårt basert på personlig kontakt og tillit – ingen “hired guns”, understreker duoen.

P: Hva var meningen med currentlywriting-bloggen?
MA: Det spørs helt på leseren. Bildebloggen forteller om det faktiske arbeidet og stemningen på musikklokalet. Men den inneholder faktisk også små gåter, drypp og lekkasjer fra gangen i forprosjektet. Noen følgere ble litt irriterte over tilsynelatende stillstand. ”Ingenting nytt, minutt for minutt,” var det en som sa. Mens andre følgere har purret og mast hvis vi ikke la ut noe på en stund.

Foto: Xavier Noÿ

P: Dere har endret bildestil fra nordisk goth til lett europeisk midsommer på to år. Hva skjedde?
MA: Ingenting. Vi har fra start planlagt flere bildeserier med ulik stil. Hvorfor ikke? Det sies jo at “Prog is more.” En felle mange band og musikere går i, er å skrive seg inn i et stilhjørne. Da er man låst. Med en gang man rygger inn i en eller annen bås, er det gjort.

P: Hva er det med de visuelle effektene i Monument Alley? Har de symbolsk betydning?
MA: Det visuelle er viktig. Musikk er ikke bare lyd. Vi har vært opptatt av visuell formidling selv under skrivefasen. Dessuten er det moro å leke med ulike uttrykk. Vi har fått med oss noen svært spennende kunstnere fra ulike sjangere og land. Malere, en tatovør, tegnere, fotografer med veldig ulik stil. Vi tenker utenfor boksen.

Et eksempel på det er at Astraea plasserte en sommerfugl på scenen på Night of the Prog 2018 under Gentle Knifes sett. Det var en invitasjon, en markør for et framtidig samarbeid med Pål (Bjørseth) og et løfte til publikum om noe mer. En genistrek som gjorde at vi seinere kunne ta det helt ut og leke oss med sommerfugleffekten visuelt. Et annet eksempel er at mens vi skriver et stykke musikk, visualiserer vi allerede en mulig musikkvideo, kostymer for solister, en backdrop, skriver tekst – og alt dette blir diskutert og notert. Om alt blir brukt, får vi se, men det er en kreativ prosess vi begge setter pris på.

Monogram: Stig A. Clason.

P: Hva er konseptet?
MA: Det kommer vi tilbake til – etter hvert…

P: Fortell om falken vi nå ser i video og kunst?
MA: Det er en vandrefalk.

P: Får vi snart høre noe musikk?
MA: Første mål er et studioprodukt – et trippelalbum. Demomusikken vi har skrevet så langt er musikk uten solister, bidragsytere og visuelle tillegg. Vi har ikke planer om å legge ut demoer. Men vi skal nok gjøre vårt beste for å underholde underveis likevel.

P: Hvilken label har dere signert med?
MA: Vi har ikke signet med noen label ennå. Vi har et stort stykke arbeid foran oss – og gleder oss.

Lanseringen av prosjektet har også vakt internasjonal oppmerksomhet – og Prog Magazine har også skrevet om Monument Alley i dag.

Duoen har også laget en video som presenterer prosjektet (se den under eller på forsiden).

Monument Alley vil på Facebook presentere en musiker hver dag fra 1.desember.

Facebook Comments

Like this Article? Share it!

About The Author

Jobber til daglig som journalist. Mangeårig progelsker. Båtgal og tar gjerne egen båt til progkonserter og festivaler (hvis mulig!). Amatørtrommis. Har en bred musikksmak, men med rock og progrock som favorittmusikk. Liker mange forskjellige band, som Gentle Giant, Genesis, Saga, The Windmill, Magic Pie og White Willow – for å nevne noen få.

Comments are closed.