Tre blad Narum musiserer om maler Balke

Last Updated on: 25th januar 2022, 12:38 pm

Fredag debuterer trioen Bresk med et instrumentalalbum om maleren Peder Balke. Det er vanskelig å komme unna ELP-assosiasjoner når man hører hva far, sønn og bror Narum presenterer.

[dropcap]P[/dropcap]eder Balke var en norsk modernistisk maler som særlig etter sin død har blitt anerkjent som en av de beste landskapmalerne i Norge på 1800-tallet.

Bilder av ham er utstilt over hele verden. Hele 14 av hans verker har vært utstilt i Nasjonalgalleriet, som etter planen skal åpne til sommeren i sitt nybygg på Vestbanen, da med det nye navnet Nasjonalmuseet.

Det er keyboardisten Lars Christian Narum, kjent fra blant annet Hellbillies og visetrioen Narum, som har dannet Bresk sammen med sønnen Peder på trommer og broren Jon Anders på bass. Men denne gangen er det hverken country eller viser det går i, men et album som definitivt tråkker i progrockens landskap.

Med den besetningen er det vanskelig å unngå assosiasjoner til klassiske Emerson, Lake and Palmer. Trioen slapp allerede i august i fjor singelen «The Revolution of 1848» som musikalsk tydelig hinter til den legendariske trioen.

-Bresk ble til under koronaen. Da lockdown inntraff måtte jeg som musiker på heltid gjennom 20 år ha noe fornuftig å drive med. Så da begynte jeg og sønnen min Peder, som da var 18 år, å jamme fram låter i studioet jeg har hjemme i kjelleren. Tematisk, konseptuelt og delvis musikalsk hentet vi påfyll fra Bo Hanssons «The Lord of the Rings» og Rick Wakemans «Six wives of Henry VIII». Det skulle låte som om det var fra tidlig søttitall og det skulle være instrumentalmusikk, forteller Lars Christian Narum til Prognytt.

Peder Balke

Peder Balke ble født på Helgøya i Ringsaker i 1804 og døde i daværende Kristiania i 1887. Han ligger gravlagt på Vestre Aker. Malerier av Balke finnes også i Louvre i Paris og bilder av ham har også vært utstilt i National Gallery i London. Ved siden av Edvard Munch er Peder Balke den eneste norske kunstner som har blitt utstilt der, og én av totalt tre kunstnere fra Skandinavia. Også Metropolitan Museum of Art i New York har stilt ut malerier av ham.

Og det er ikke tilfeldig at det ble nettopp Balke.

-Balke dukket snart opp som tema. Kona, Annette, er billedkunstner, hun har stilt ut på Peder Balke-senteret, og både sønn og datter Emma har sommerjobb i galleriet der. Dessuten ble det Balke siden han er lokal, rangert som en av de store, men som ikke så mange har hørt om, og derfor ikke er blitt brukt i en slik sammenheng før. Videre er jo historien om hans dramatiske liv som skapt for et konseptuelt progalbum, fortsetter Narum, som fikk arbeidsstipend fra Tono til å skrive musikken.

-Låtene er som nevnt jammet fram, som regel med Hammond og trommer, mens vi gjorde opptak. Derfra tok vi med oss temaer og passasjer vi likte inn i nye jammer, til det snevret seg inn mot låter. Noen låter, som «The Mountain» og «The Fire» er svært løse og har mye av den opprinnelige improvisasjonsformen i seg, mens andre låter som «Napoleon Wartime Overture» og «Sailing the Northern Coast» er mer stramme og arrangerte. Da låtene etter hvert var ferdige med trommer og keys, sendte vi dem til broren min, Jon Anders Narum, som la på bass og mikset i studioet sitt, sier Narum.

Bresk. Foto: Annette Hveem Narum

Låta «The Fire» skildrer hvordan trehusforstaden for arbeidere som Balke anla i Oslo i 1860-årene, kalt Balkeby, brant ned i 1879. Balkeby lå nordøst for Bogstadveien, i dagens strøk Majorstuen og Hegdehaugen.  I dag er Balkeby et kvartal sørvest for Bogstadveien, bygget i 1938.

Balke gjorde en etter datidas målestokk usannsynlig klassereise der han på høyden reiser til Paris og finner tonen med franske kong Ludvig Filip. Kongen sørger for at det til dags dato henger bilder av Balke i Louvre. I 1848 brøt revolusjonen ut i Europa, den franske monarken måtte flykte og forbindelsen ble brutt. Det er nettopp dette kapittelet i Balkes liv som inspirerte til Bresks første singel  «The Revolution of 1848» som kom i fjor.

Lars Christian Narum har ingen problemer med å innrømme at bandet er inspirert  av progrocken fra 70-tallet.

-Vi er store fans av prog fra gullalderen tidlig på søttitallet med band som Genesis, Yes, Jethro Tull og ELP. Vi prøver å bygge på lydbildet fra denne tida med Hammond, Moog, Clavinet og Wurlitzer, men at det forhåpentligvis likevel låter som Bresk. Vi har planer om å spille konserter når det blir mulig. Vi rakk å spille en i fjor høst utendørs på Peder Balke-senteret. Det var utrolig gøy, det kom bra med folk som var nysgjerrige på å høre musikken og vi er invitert tilbake til sommeren. Ellers håper vi selvsagt på litt festivaler og klubbspilling. Vi får se hva hva framtida bringer, avslutter han.

Albumet «A Journey Through The Life Of Peder Balke 1804-1887» kommer ut digitalt og på LP på selskapet Drabant førstkommende fredag.

Facebook Comments

Redaksjonen

Jobber til daglig som journalist. Mangeårig progelsker. Båtgal og tar gjerne egen båt til progkonserter og festivaler (hvis mulig!). Amatørtrommis. Har en bred musikksmak, men med rock og progrock som favorittmusikk. Liker mange forskjellige band, som Gentle Giant, Genesis, Saga, The Windmill, Magic Pie og White Willow – for å nevne noen få.